Lotnicza Majówka 2018 Zobacz nasze samoloty Zobacz nasze samoloty

Nasze samoloty!

 

ZOBACZYMY M. IN.:

 

 Stearman - link

Pełna lista samolotów wkrótce, a tymczasem na bieżąco będziemy dopisywać kolejne pozycje, które zagoszczą na iławskim niebie...

Na Lotniczą Majówkę - Iława 2019 przyleci między innymi jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów z okresu II Wojny Światowej. To Stearman! Zapraszamy do poznania  informacji na temat tego statku powietrznego. Zarówno pod kątem technicznym, jak i historycznym, w tym również tego właśnie historycznego egzemplarza, który zaprezentuje się na iławskim niebie.

Projekt samolotu treningowego

Pierwsze projekty tego dwupłatowego, szkolno-treningowego samolotu powstały w 1933 roku w firmie Stearman Aircraft z Wichita. Już w tym samym roku wykonano pierwszy lot na prototypowym egzemplarzu. Samolot ten został zgłoszony do przetargu na nową maszynę wstępnego szkolenia dla sił powietrznych USA. Po wybuchu II Wojny Światowej gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na samolot treningowy . Dzięki dobrym właściwościom lotnym, a równocześnie prostocie w pilotażu, stał się on podstawową maszyną treningową amerykańskich sił powietrznych oraz marynarki USA. Łączna produkcja tego samolotu wyniosła prawie 10 tysięcy egzemplarzy.

Lotnictwo cywilne

Po zakończeniu wojny wiele z tych maszyn, niepotrzebnych już wojskom Stanów Zjednoczonych w takich ilościach, zostało sprzedanych innym państwom, gdzie dalej pełniły służbę. Spora ich liczba trafiła na rynek cywilny jako popularne samoloty sportowe oraz rolnicze. Do dziś stan lotny zachowało około tysiąc z nich, z czego kilkanaście lata w Europie.

Dane techniczne  
Producent Boeing Airplane Company
Model A75N1
Oznaczenie US NAVY N2S-3
Numer seryjny 75-1204
Silnik Continental W670-6N 220 HP
Śmigło MT propeller drewniane
Masa własna 878 kg
Dopuszczalna masa startowa 1232 kg
Prędkość przelotowa 155 km/h
Prędkość maksymalna 217 km/h
Zużycie paliwa 60 l/h
Zużycie oleju 1 l/h
Rozpiętość skrzydeł 9,81 m
Długość 7,54 m

Stearman w Polsce

W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez aktualnych właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.

W służbie US NAVY

Nasz egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3. Samolot opuścił fabrykę w Wichita 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie). Wyszkoliło się na nim podstawowo kilkudziesięciu pilotów US NAVY, którzy latali później na F4-U Corsair, P-51 Mustang czy SNJ.

Według historycznych dokumentów nasz egzemplarz latał w następujących bazach Marynarki Wojennej USA:

  • Hutchinson, Kansas
  • Dallas, Teksas
  • Bunker Hill, Indiana
  • Corpus Christi, Teksas

Wojskowa emerytura

W listopadzie 1946 roku Stearman został przekazany do War Assets Administration, czyli odpowiednika Agencji Mienia Wojskowego, która w krótkim czasie wystawiła go na sprzedaż. Kilka miesięcy później samolot został odkupiony od WAA przez firmę Desota Flying Service. Na potrzeby lotów agrolotniczych w Teksasie wyposażono go w zbiornik na chemikalia, większy silnik oraz metalowe śmigło.

Studiując oryginalną książkę lotów można natrafić na informacje o innych firmach, które użytkowały ten egzemplarz w późniejszych latach.

W rękach pilota weterana II Wojny Światowej

Po kilkunastu latach pracy, polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston, samolot został zakupiony przez pilota Elmera Harmes – weterana II Wojny Światowej. Elmer Harmes wykonał podczas II Wojny Światowej 30 misji bojowych na B-24 Liberatorze, a także spędził 6 miesięcy na Hawajach, gdzie latał na P-39 Air Cobra. Sprzedając samolot kolejnemu właścicielowi, Elmer miał równo 100 lat.

Powrót do czasów świetności

W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu, która polegała na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot otrzymał nowe płótno, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.

Fotografie i tekst: http://stearman.pl 

Szanowni Państwo!

Stoiskami handlowymi podczas III Majówki Lotniczej 11 maja zarządzać będzie firma Gastro Max

osoba do kontaktu  Anna Kalafarska 601 557 215, mail: gastromaxanna@poczta.onet.pl.

Zachęcamy do współpracy


Iława - klimat dla wszystkich
Rejsy statkiem "Ilavia"
Basen w Iławie
Sprawdź jak dojechać
Klimatyzowany kinoteatr
Złota Tarka - festiwal jazzowy
Piknik Inspiracji